Изкуственият интелект създава парфюми, без да може да ги помирише

62
Парфюми

Изкуственият интелект създава парфюми, без да може да ги помирише – вярно ли е това или е поредната жълта новина?

Да, вярно е…

Компанията IBM е възложила нова мисия на изкуствения интелект – да комбинира аромати и така да създава нови парфюми. Новината за първи път бе анонсирана през 2018 година.  IBM заедно с Symrise – става дума за един от  световните производители на вкусове и аромати, прави този експеримент, който се оказва успешен. Софтуерната програма Philyra, наречена на гръцката богиня на ароматите, на базата на алгоритми за машинно заучаване, обработва хиляди съставки и формули на утвърдени аромати. Така може да създадат нови парфюмни композиции. Чрез гореописания анализ, Philyra е направила 2 модела аромати. Процесът е доста сложен, защото се изчислява дали има пропуски и неоткрити комбинации сред хилядите вече налични парфюми. Разработчиците от IBM са на мнение, че техният изкуствен интелект няма за цел да замени напълно специалистите в бранша, а по-скоро да им помогне при създаването на някой нов и неочакван парфюм.

На бразилския пазар вече са пуснати тази година 2 парфюма под марката O Boticário, създадени от компютърния софтуер. Изкуственият интелект за целта е ползвал комбинирани съставки по начин, който повечето нормални  хора не биха направили.

Но … ето една тайна. И двата парфюма са били дообработени с парфюмеристи-носове, за да бъдат  някои нюанси с по-добър акцент и да са по-трайни. Symrise  е с план да внедрят това ноу-хау в парфюмерийните школи, с едничката цел да бъдат обучени по-добре бъдещите експерти. На практика системата предвижда едновременно да си взаимодействат свойствата на хипотетичните съединения. От хилядите предложения за нови ароматни композиции, се подбират накрая тези, които са реалистични и подходящи за приложение.

Изкуственият интелект за създаване на парфюми Philyra според неговите разработчици и потребители мисли по женски.

Но разбира се, че той няма нито човешко съзнание, нито пол. Това е просто компютърен софтуер, мрежа от изкуствени неврони, създадена да съхранява, обработва и рекомбинира големи количества данни. Не може да мирише или анализира аромати във въздуха. Независимо от това,  с право може да се каже, че Philyra е новият служител в компанията Symrise в Ню Йорк, който скоро ще създава и нишови парфюми.

И първото творение на Philyra е насочено към хора, родени през 80-те или 90-те години на миналия век. И това не е случайно – тези хора имат добри доходи и могат да си позволят да си закупят качествен парфюм. С една дума има добре подбрана пазарна ниша.

Правенето на един парфюм  е като готвенето на определено ястие. Според водещи парфюмеристи около 1300 основни вещества, известни още като строителни блокове с аромат, са на разположение при разработване на парфюми.

Това са частично синтетични аромати и отчасти екстракти от цветя, плодове, мъхове и подправки. Парфюмеристът комбинира няколко съставки и съставя формулата за направата на  нов и приятен аромат.

Изкуственият интелект днес е в процес на тотално развитие в различни сфери на науката. Независимо дали се експериментира със свръхпроводници или съединения за акумулаторни батерии, то изследователите  използват методите за машинното обучение и за проектиране цели библиотеки с възможни кандидат-вещества за направата на парфюми.