Ходите на фитнес? Вижте от какви аминокиселини се нуждаете за най-добри спортни постижения

61
хранителни добавки с аминокиселини

Почти всеки човек, занимаващ се със спорт, фитнес или просто такъв, който води активен начин на живот, поне веднъж се е замислял да приема спортни хранителни добавки. В момента има много различни продукти, предназначени за различни цели, с различни ефекти, състав, форма на освобождаване и така нататък. И многообразието ще продължава да расте.

И така, как да решите от какво точно имате нужда? 

Цялата храна, която ядем, в процеса на храносмилане се разгражда на прости елементи. Хранителните въглехидрати се разграждат до глюкоза, мазнините до триглицериди и свободни мастни киселини, а протеините – до аминокиселини.

Именно тези много аминокиселини са много важни за организма, защото участват в много процеси. В спорта и фитнеса те се ценят, защото са основните градивни елементи на нашите тъкани и по-специално, на мускулите.

Аминокиселините могат да бъдат разделени на две основни групи:

Такива, които могат да се синтезират в организма от други аминокиселини, ако е необходимо.

Такива, които са незаменими – те трябва да се добавят в тялото отвън, тоест под формата на храна и хранителни добавки.

Съществуват определени норми за приема на протеин с храната, то не конкретни и зависят от редица фактори, например от физическата активност и физиологичните характеристики на всеки отделен човек.

Същевременно, усилената физическа работа и енергийните разходи увеличават нуждата от протеини и аминокиселини. Също така, колкото по-високи са показателите за височина, тегло и количеството чиста мускулна маса, толкова по-голяма е нуждата от аминокиселини. Не бива също така да пропускаме да отбележим и че повишените нива на аминокиселини в кръвта са един от стимулите за поддържане и растеж на мускулите.

В повечето случаи човек не получава този процент от храната, откъдето произтича и необходимостта от допълнително набавяне с помощта на най-добрите хранителни добавки.

Какво представляват аминокиселините под формата на хранителни добавки за спортуващите във фитнеса?

Аминокиселините са форма на протеини, които тялото ни може да усвои бързо. Съществуват няколко критерия за класификация:

Сложни аминокиселини – както подсказва и самото им име, те съдържат всички аминокиселини – заменими и незаменими, но в малки дози. Имената обикновено съдържат или ами, или амино и число, указващо броя на милиграмите в една порция, например амино 3600.

 

Отделни видове аминокиселини – както и тук си личи от името, те съдържат всяка една аминокиселина. Името на такива хранителни добавки обикновено съвпада с аминокиселината, която съдържа.

Незаменими аминокиселини – хранителните добавки съдържат три критични незаменими аминокиселини – левцин, изолевцин и валин. На опаковката това се изписва като BCAA и фигурата, показваща съотношението на тези аминокиселини в порция -, например 3: 1: 1.

Аминокиселини на прах – те са най-евтиният вариант. Обикновено се предлагат с различни вкусове и подсладители. Много са удобни за използване по време на тренировки, като се пият вместо вода.

Аминокиселини на таблетки –  те нямат вкус и са удобни, защото бихте могли да ги носите  със себе си навсякъде. Недостатъкът им е, че обикновено са по-скъпи от прахообразните.

Аминокиселини на капсули – те са много удобни за транспортиране и консумация, но са по-скъпи от таблетките.

Течни аминокиселини – става дума за или готови бутилирани смеси, или за силни концентрати, предназначени за разреждане с вода или сок. Не са особено удобни за приготвяне и транспортиране, а и са доста скъпи, ако трябва да ги сравним с прахообразните аминокиселини.

Няма особено значение каква форма ще изберете, като това зависи единствено от личните ви предпочитания и цената на аминокиселините. Ако обаче се потите усилено във фитнеса, непременно ги добавете към тренировъчния курс.